hamburger icon
close menu icon

Jak kontrolować swoje emocje?

Każdy z nas odczuwa na co dzień pewne emocje. Czasami jest to szczęście i radość, czasami smutek i żal. Niezależnie czy mówimy tutaj o pozytywnych czy też negatywnych emocjach to zawsze mają one pewne przełożenie na to jak  wygląda nasze życie. Często niestety dzieje się tak że pozwalamy żeby nasze emocje wzięły górę nad logiką i zdrowym myśleniem przez co wpadamy w tarapaty z których ciężko jest nam później się wydostać. Każdy z nas powinien nauczyć się odpowiedniej kontroli nad swoimi emocjami w taki sposób żeby nie blokowały nam one możliwości rozwoju oraz szczęśliwego życia. W niniejszym artykule zamieściliśmy kilka porad w jaki sposób każdy może nauczyć się wykorzystywać swoje emocje tak aby uzyskiwać najlepsze efekty i stać się najlepszą wersją siebie. Zapraszamy do lektury.

 

1. Zwróć uwagę na to jak emocje kierują twoim życiem

 

W pierwszej kolejności powinniśmy zastanowić się w jaki sposób emocje kierują naszym życiem. Zastanówmy się jakie emocje towarzyszą nam na co dzień. Czy jest to strach lub lęk przed czymś nieznanym, czy może bezwarunkowa miłość lub zazdrość przez które ciężko nam zauważyć błędy w zachowaniu naszego partnera. Postarajmy się zdefiniować odczuwane przez nas emocje a następnie przypisać je do odpowiednich reakcji które zachodzą w naszym życiu. Pozwoli to nam na zdobycie wiedzy w jaki sposób konkretne emocje kierują naszym życiem i da nam to podstawę do rozpoczęcia pracy nad kontrolowaniem wszystkich tych bodźców przez które nasze życie nie jest tak wspaniałe jak powinno.

 

2. Naucz się kontrolować swoje emocje a nie je zwalczać

 

Wiele osób, które rozpoczynają dopiero swoją przygodę z kontrolowaniem swoich emocji, mylnie wychodzi z założenia że powinni całkowicie się ich pozbyć. Jakoś instynktownie chcielibyśmy nie odczuwać żadnych emocji, szczególnie jeżeli są one dla nas bardzo bolesne. Dlatego właśnie wiele osób, które odczuwają wielkie ilości smutku oraz stresu zwraca się w kierunku używek oraz narkotyków. Ich głównym celem w tym przypadku jest sztuczne zagłuszenie negatywnych myśli tak aby ich nie odczuwać. Jednak nie zmienia to faktu że dalej jesteśmy nieszczęśliwi, co więcej w momencie w którym używki oraz narkotyki utracą swoje działanie czujemy się znacznie gorzej niż przed ich spożyciem. Ważne jest żebyśmy dokładnie zrozumieli co chcemy uzyskać. Nie jesteśmy w stanie w pełni odrzucić swoich emocji. To trochę tak jakbyśmy chcieli odrzucić to że jesteśmy ludźmi. Zamiast tego powinniśmy nauczyć się kontroli. Oznacza to że zdajemy sobie sprawę, co czujemy jednak nie pozwalamy na to żeby kierowało to naszym życiem. Jeżeli odczuwamy smutek to nie starajmy się na siłę przestać czuć swoje emocje tylko dajmy sobie czas na wyleczenie ran oraz na przyzwyczajenie się do zaistniałego faktu. Pamiętajmy że nie warto martwić się czymś co nieuniknione oraz że nie ma sensu skupiać się na czymś czego nie jesteśmy w stanie zmienić. W momencie w którym zaakceptujemy ten stan rzeczy to będziemy w stanie znacznie łatwiej zaakceptować naszą rzeczywistość.

 

3. Zaakceptuj swoje emocje

 

Tak jak wspominaliśmy w poprzednim punkcie, nie na wszystko mamy wpływ i powinniśmy nauczyć się to akceptować. Jeżeli zaakceptujemy to że nie jesteśmy idealni i nie zawsze mamy pełną kontrolę nad tym co odczuwamy to znacznie łatwiej będzie nam poruszać się w świecie. Jeżeli czujemy że nic nam się nie chce i jesteśmy tego dnia leniwi to zaakceptujemy ten fakt, dajmy sobie nieco czasu i przestrzeni na to żeby się zregenerować i powrócić do pełni sił. Ważne jest jednak żeby nie używać akceptacji jako wymówki do unikania wykonywania swoich obowiązków. Sami doskonale wiemy kiedy faktycznie potrzebujemy chwili odpoczynku a kiedy jest to tylko wymówka, dzięki której odkładamy nieuniknioną chwilę w której będziemy musieli wziąć się w garść i zrobić wszystko to co znajduje się w palecie naszych obowiązków. 

 

4. Zredukuj ilość stresu w swoim życiu

 

Głównym czynnikiem przez który ciężko jest nam kontrolować nasze emocje i przez które w pewnym momencie wybuchamy jest stres, który ma tendencję do narastania i stwarzania coraz to większych problemów. Nie musimy chyba wyjaśniać tego jak wielki wpływ ma stres na nasze życie. Stres jest niczym trucizna, która każdego dnia odbiera nam cząstkę naszego życia do momentu w którym nie pozostaje w nas nic poza pustą skorupą. Dlatego jeżeli chcemy być szczęśliwi i nauczyć się w jaki sposób kontrolować nasze emocje to powinniśmy nauczyć się w jaki sposób zredukować stres w naszym życiu. Przede wszystkim powinniśmy unikać sytuacji w których odczuwamy duży stres, zazwyczaj będą to wydarzenia związane z naszą pracą lub z osobami z naszego otoczenia. Pamiętajmy że życie mamy tylko jedno i żadna praca oraz żadna osoba nie jest warta tego żebyśmy je poświęcali. Postarajmy się ucinać toksyczne relacje a jeżeli nasza praca przysparza nam dużych dawek stresu to postarajmy się zmienić ją na inną. Postarajmy się także odnaleźć w życiu pasje. Dzięki temu że będziemy robili to co sprawia nam przyjemność będziemy w stanie obniżyć stres w naszym życiu co jednocześnie pomoże nam w kontrolowaniu naszych emocji.

 

5. Naucz się cieszyć życiem

 

Problemem większości z nas jest to że nie wiemy w jaki sposób cieszyć się z naszego życia. Jako dzieci najczęściej nie mamy takich problemów. Życie jest wtedy proste i zamyka się w ramach tego w co będziemy się bawić danego dnia. Jednak w momencie w którym dorastamy, wszystko zaczyna się zmieniać. Z czasem w naszym życiu pojawia się coraz to więcej zmartwień oraz obowiązków. Zaczynamy wpadać w nieskończoną pętlę praca-dom. Wszystko to sprawia że zapominamy o tym jak przyjemne potrafi być życie. Jeżeli chcemy sobie na powrót przypomnieć jak czerpać radość z naszego życia to postarajmy się zacząć od małych kroczków. Przejdźmy się na spacer i postarajmy się cieszyć z drobnych rzeczy takich jak piękna pogoda, ciepło jakie odczuwamy, to że jesteśmy najedzeni albo to że akurat nic nas nie boli. Jeżeli wykształcimy w sobie nawyk cieszenia się drobnostkami to nasze życie na pewno nabierze kolorów. Z czasem zaczniemy organizować coraz to większe projekty dzięki którym zaczniemy czuć się spełnieni oraz przestaniemy tracić nasz cenny czas na blachę aktywności, które niczego nie wnoszą do naszego życia.

 

6. Zacznij medytować

 

Medytacja to coś co pomaga nam w dostrzeganiu realności naszego świata. Myśląc o medytacji często przychodzi nam na myśl widok buddyjskiego mnicha który siedzi w pozycji idealnego lotosu gdzieś na szczycie góry i od wielu dni powtarza ciąglę tę samą mantrę niczym w jakiejś hipnozie. Jest to oczywiście bardzo przekolorowana wizja medytacji. W rzeczywistości jest to całkiem banalna czynność. W pierwszej kolejności potrzebujemy bezpiecznego miejsca w którym będziemy w stanie się skupić, następnie usiądźmy w wygodnej pozycji, teraz wystarczy jedynie oddychać głęboko i skupić się jedynie na wdechu i wydechu. W tym momencie do naszej głowy będą wpadały najróżniejsze myśli, jest to całkowicie normalne, jednak my nie powinniśmy się skupiać na tych myślach tylko ciągle skupiać się na oddechu. Zacznijmy od regularnych pięcio lub dziesięcio minutowych sesji raz dziennie. Z czasem zaczniemy zauważać że nasze myśli są coraz lepiej zorganizowane a my sami coraz to lepiej dostrzegamy otaczający nas świat.

 

7. Naucz się oddychać

 

Ten podpunkt idealnie łączy się z poprzednim. To jak oddychamy ma ogromne przełożenie na to w jaki sposób zachowuje się nasz organizm. Możemy to zauważyć w przypadku ataków paniki w trakcie których nasz oddech znacznie przyśpiesza a nasze serce bije jak oszalałe. W tego typu momentach najlepszym sposobem na opanowanie strachu jest branie głębokich oddechów aż do momentu uspokojenia się naszego organizmu. Możemy ten sposób stosować także w przypadku pozostałych emocji. Zresztą większość z nas w przypadku dużych nerwów musi wyskoczyć na papierosa, twierdząc że w ten sposób są w stanie się uspokoić. Jednak w samych papierosach nie ma nic co by wpływało na uspokojenie naszych myśli. Jednak zaciąganie się dymem a więc wciąganie powietrza sprawia że jesteśmy w stanie się uspokoić. Zabawne jest to jak mało wiemy o tak podstawowej czynności jaką jest oddychanie, zdecydowanie powinniśmy nadrobić swoją wiedzę z tego zakresu.

 

8. Skontaktuj się z lekarzem

 

Jeżeli czujemy że pomimo starań oraz chęci nie jesteśmy w stanie kontrolować naszych emocji, jeżeli czujemy że coś złego dzieje się z naszym organizmem to powinniśmy jak najszybciej udać się do odpowiedniego lekarza specjalisty. Może się bowiem okazać, że nasze samopoczucie oraz wybuchy emocji nie są związane z naszym nastawieniem do świata tylko chorobą która niszczy nasze ciało oraz umysł. W tego typu sytuacji żaden artykuł lub porada nie będzie w stanie nam pomóc. Pamiętajmy że jedynie wizyta u odpowiedniego specjalisty da nam pewność co do stanu naszego zdrowia, więc powinniśmy śmiało korzystać z takiej oferty. Pamiętajmy że zdrowie to bardzo ważna rzecz w naszym życiu i zawsze powinniśmy się starać o to żeby było ono w jak najlepszej kondycji.

 

Podsumowując, kontrolowanie naszych emocji to coś co pozwoli nam na rozwinięcie naszego życia. Niekontrolowane emocje sprawiają że w naszym życiu dochodzi do wielu nieprzyjemnych incydentów przez które czujemy się źle i przez które nie realizujemy naszego pełnego potencjału. Pamiętajmy że nauka kontroli wymaga czasu oraz zaangażowania i nie oznacza to jednocześnie że będzie to oznaczało brak jakichkolwiek emocji, jedynie to że będziemy w świadomy sposób kontrolować to w jaki sposób dane emocje kierują naszymi poczynaniami. Mamy nadzieję że lektura tego artykułu pozwoliła wam na zdobycie wiedzy i odpowiedzeniu na pytanie w jaki sposób kontrolować swoje emocje. Powodzenia!

Fabryka CV - darmowy generator cv

Skorzystaj z generatora CV dzięki któremu w łatwy sposób można stworzyć idealne CV, które z pewnością zostanie docenione przez przyszłych pracodawców.

Przygotowaliśmy dla Ciebie szereg interesujących wzorów CV! Ciągle także pracujemy nad nowymi projektami, tak aby zapewnić wam darmowe rozwiązania najwyższej jakości.

Zachęcamy także do zapoznania się z naszymi artykułami. Zamieszczamy w nich wiedzę przydatną w procesie poszukiwania pracy i nie tylko!

Odwiedź nas również na naszych mediach społecznościowych! Linki do nich znajdziesz klikając w odpowiednie ikonki w nagłówku lub stopce strony.

Jeżeli zauważysz jakiś błąd lub masz jakąś sugestie związaną z działaniem strony, prosimy poinformuj nas o tym za pomocą czatu, znajdującego się w prawym dolnym rogu ekranu.

Darmowe wzory CV

Stale pracujemy nad nowymi wzorami cv, tak aby zwiększyć ich liczbę w naszym kreatorze oraz żeby dostosować je do waszych wymagań. Nasze wzory dostępne są w różnych językach. Jeżeli na liście wyboru języków brakuje tego, którego akurat potrzebujesz, prosimy o niezwłoczne powiadomienie nas za pomocą czatu znajdującego się w prawym dolnym rogu ekranu. Postaramy się jak najszybciej dodać nowy język do listy.

Dzięki naszemu kreatorowi możesz pominąć te sekcje na wzorach cv, które są Ci w danym momencie zbędne. Przykładowo, jeżeli brakuje Ci doświadczenia lub też nie masz do uzupełnienia żadnych istotnych informacji w kwestii języków obcych to dzięki naszemu kreatorowi nie będziesz mieć już z tym problemów. Możesz w łatwy sposób wyłączyć niepotrzebne sekcje za pomocą przycisku na stronie danej kategorii, które uzupełniasz podczas wypełniania formularza naszego darmowego kreatora cv.

Dziękujemy Ci za skorzystanie z naszego darmowego generatora cv. Zespół FabrykaCV!

POLITYKA PRYWATNOSCI
ARTYKUŁY
COPYRIGHTS © FABRYKACV.COM.PL. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
KONTAKT@FABRYKACV.COM.PL
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Zgoda