hamburger icon
close menu icon

9 sposobów na poradzenie sobie z myślami samobójczymi

Bywają czasami takie chwile w naszym życiu w których ciężko nam się pozbierać do kupy. Czujemy że z dnia na dzień zatracamy się w bezmiarze smutku i bólu. Czujemy że wszystko dookoła nas zaczyna tracić swój sens. W tym momencie zastanawiamy się czy najłatwiejszym wyjściem z tej sytuacji nie jest skończenie z tym wszystkim. Niestety liczba samobójstw rośnie z roku na rok. Powodów tego typu smutnej statystyki jest zapewne wiele. Utrata zarobków, toksyczna miłość, utrata kogoś bliskiego lub głęboka depresja. Jednak niezależnie od powodu warto pamiętać że tego typu myśli, nigdy nie powinny się pojawiać w naszej głowie. Pamiętajmy że ta decyzja jest nieodwracalna i jednoznacznie stracimy to co przecież jest dla nas najważniejsze. Nasze życie to coś co powinniśmy chronić za wszelką cenę i chociaż może brzmieć to jak banał to jednak prawdą jest że odebranie sobie samemu życia jest czymś niesamowicie wręcz katastrofalnym. Zawsze powinniśmy podejmować walkę z tego typu myślami i starać się doprowadzić swoje życie do normalności. W niniejszym artykule zamieściliśmy kilka porad na to jak poradzić sobie z myślami samobójczymi. Zapraszamy do lektury. 

 

1. Postaraj się znaleźć źródło twoich problemów

 

Każda próba samobójcza ma swój powód. Ludzie nie pozbawiają się swojego życia od tak, bez przyczyny. Zawsze jest coś co sprawia że nasza droga doprowadziła do tego nieprzyjemnego celu. Znalezienie powodów dla których odczuwamy myśli samobójcze jest niezwykle istotny w procesie pozbywania się tych myśli. Ciężko jest walczyć z czymś czego nie znamy. Zastanówmy się przez chwilę i zapiszmy na kartce wszystko to co sprawia że czujemy się niekomfortowo. Zazwyczaj zdajemy sobie sprawę z głównego powodu obecnego stanu rzeczy jednak zazwyczaj istnieją pewne bodźce, które inicjują nieprzyjemne myśli. Jeżeli straciliśmy kogoś nam bliskiego to wszystkie zdjęcia, miejsca i przedmioty, które przypominają nam o tej osobie, będą właśnie tego typu bodźcami. W tym przypadku należy ograniczyć naszą dostępność do tych rzeczy. Nie musimy od razu wszystkiego wyrzucać, jednak dobrym pomysłem będzie ukrycie tego typu rzeczy w ciężko dostępnych oraz niewidocznych dla nas miejscach. Jeżeli ból związany jest z miejscem w którym mieszkamy to dobrym pomysłem będzie nawet chwilowa zmiana naszego otoczenia. Możemy wyjechać na krótkie wakacje lub wyprowadzić się z tego miejsca. Pamiętajmy że nasze zdrowie, zarówno fizyczne jak i psychiczne jest ważniejsze niż pieniądze czy kariera.

 

2. Zbuduj nawyk pozytywnego myślenia

 

Niestety jako ludzie mamy ten brzydki nawyk że najczęściej wspominamy wszystkie te złe chwile z naszej przeszłości. Upokorzenia, ból, strach oraz nienawiść znacznie głębiej wdzierają się w nasz umysł niż pozytywne wspomnienia. Jeżeli chcemy skutecznie walczyć z myślami samobójczymi to powinniśmy regularnie kultywować nawyk pozytywnego myślenia. Postarajmy się zwracać uwagę na te małe sukcesy oraz przyjemności, których doświadczamy każdego dnia. Pogratulujmy sobie jak dobrze udało nam się pościelić dzisiaj rano łóżko, jak szybko byliśmy w stanie się umyć czy to że ktoś wpuścił nas do kolejki w sklepie. Postarajmy się cieszyć tym że w danym momencie jesteśmy najedzeni, nic nas nie boli, natomiast z naszego kranu leci woda. Zdajemy sobie sprawę, że w tym momencie tego typu porada może się wydawać skrajnie trywialna i nic nieznacząca. Jednak tak naprawdę to właśnie tego typu nawyki sprawiają że jesteśmy w stanie być szczęśliwi.

 

3. Przebywaj wśród życzliwych osób

 

Musimy pamiętać, że jako ludzie jesteśmy zwierzętami stadnymi. To wśród jakich ludzi przebywamy ma bezpośrednie przełożenie na to jakimi ludźmi jesteśmy i jak wygląda nasze życie. Jest nawet takie powiedzenie, że jesteśmy średnią pięciu najbliższych nam osób. W wielu przypadkach nasze myśli będą spowodowane otoczeniem, jeżeli przebywamy wśród osób toksycznych to będziemy jedynie pogłębiali swój negatywny stan świadomości. Dlatego jeżeli chcemy walczyć z myślami samobójczymi to przede wszystkim musimy znaleźć osoby, które będą nam życzliwe. Zazwyczaj tego typu osoby można znaleźć wśród rodziny lub przyjaciół, jednak jeżeli nie mamy takiej możliwości to możemy poszukać wśród wszelakich grup wsparcia, które działają w naszym mieście. Osobiście polecamy spotkania na żywo, gdyż jak wiadomo rozmowa z żywym człowiekiem działa na nas znacznie mocniej niż przekaz na ekranie naszego monitora. Jeżeli jednak nie mamy możliwości spotkania się z tego typu grupą to skorzystajmy z internetu, gdzie będziemy w stanie znaleźć setki osób które podobnie jak my mają tego typu problemy i które są wsparciem dla całej społeczności.

 

4. Pamiętaj że każdy z nas walczy ze swoimi demonami 

 

Obecnie na tej planecie żyje około 8 mld ludzi. Nie da się ukryć że jest to niesamowicie ogromna liczba osób, z których każda ma swoje demony. Ludzie których mijamy każdego dnia mają problemy, przy których nasze zapewne bledną. Wiemy że w ciężkich sytuacjach chcemy myśleć że to my mamy najgorzej ze wszystkich ludzi na ziemi. Jednak prawda jest taka, że w większości przypadków wcale tak nie jest. Jeżeli porównamy swoje problemy do problemów ludzi, którzy stracili dosłownie wszystko, żyją w obszarze głodu oraz wojny itp. To okaże się że nasz ból nie jest wcale aż taki wielki. Nie jesteśmy wyjątkowi. Jednak to właśnie jest coś co powinno nas podnosić na duchu. Ponieważ jeżeli jest ktoś kto ma takie same problemy jak my sami i jest w stanie sobie z nimi poradzić to przecież istnieje też szansa dla nas samych. Internet stanowi ogromne źródło wiedzy na wszelakie tematy. Zapewne jesteśmy także w stanie znaleźć gotowe rozwiązania naszych problemów. Skorzystajmy z tego.

 

5. Znajdź czas dla samego siebie

 

Im więcej mamy lat na karku tym więcej obowiązków spoczywa na naszych barkach. Musimy ciężko pracować, żeby zarobić na utrzymanie. W domu musimy ogarnąć wszystko dookoła. Ciągle musimy dbać o potrzeby naszej rodziny. Wpadamy w schemat praca-dom. Poświęcamy całą naszą energię na wypełnianie codziennych obowiązków. W tym wszystkim zatracamy samych siebie. Pamiętajmy że każdy z nas powinien mieć w sobie nieco pozytywnego egoizmu. Musimy znaleźć czas dla samych siebie. Powinniśmy zawsze przeznaczyć nieco czasu na zmianę otoczenia. Spędzenie czasu ze znajomymi lub praktykowanie rzeczy które sprawiają nam przyjemność takich jak sport czy hobby zawsze powinny znajdować się w naszym planie dnia. Dzięki temu poprawimy swój stan psychiczny i pozbędziemy się negatywnych uczuć.

 

6. Unikaj alkoholu i narkotyków

 

Jesteśmy zdania że zarówno alkohol jak i narkotyki to zaraza ludzkości. Zbyt wiele osób uważa że używki nie stanowią dla nich żadnego zagrożenia. Każdy narkoman i alkoholik uważa że nie ma problemu ze swoim nałogiem. Jest to oczywiście kłamstwo. Używki mają na nas degradujący wpływ, szczególnie w momencie w którym jesteśmy w gorszym okresie naszego życia. Często stosujemy tego typu używki jako sposób na odcięcie się od negatywnych myśli oraz bodźców, które powodują u nas ból. Jednak niestety tak naprawdę nie zmieniamy niczego w naszym życiu. Jak tylko efekt używek minie, odczujemy cały nagromadzony przez nas ból w spotęgowanej wręcz wersji. Teraz poza tymi myślami pojawią się także wyrzuty sumienia oraz strach przed niepożądanymi skutkami naszego postępowania. Mówi się że alkohol jest dla ludzi. Chociaż sam w sobie nie jest on zgubny to wszystko jednak zależy od kontekstu. Jeżeli zdarza nam się wypić lampkę wina w doborowym towarzystwie raz na jakiś czas. Jednocześnie nie doprowadzając się do zupełnego zezwierzęcenia. W tego typu sytuacjach można mówić nawet o pozytywnych aspektach spożywania alkoholu. Jednak jeżeli alkohol pijemy nie dlatego żeby urozmaicić ciekawe spotkanie tylko dla samego spożywania alkoholu i uzyskania stanu upojenia to jest to czerwona flaga zwiastująca poważny problem.

 

7. Stwórz swój plan kryzysowy

 

Sporym problemem w przypadku wystąpienia problemów jest to że nie mamy pojęcia co powinniśmy robić. Jeżeli jesteśmy w sytuacji w której mamy problem ze sobą i nachodzą nas myśli samobójcze to nie powinniśmy tracić czasu na zastanawianie się nad tym jakie kroki podejmować. W tego typu przypadkach szybki czas reakcji stanowi bardzo istotny czynnik. Dlatego powinniśmy się przygotować na wypadek wystąpienia tego typu problemów. Zapiszmy sobie na kartce oraz telefonie listę kroków które powinniśmy podjąć. Zacznijmy od tego żeby skontaktować się z bliskimi. Jeżeli nie ma takiej możliwości to powinniśmy zawiadomić odpowiednie służby. Przejdźmy do miejsca w którym czujemy się bezpiecznie i które wpływa na nas kojąco. Spróbujmy uspokoić swoje myśli za pomocą pozytywnych bodźców takich jak muzyka czy seriale, znajdźmy coś co odwróci naszą uwagę. Ważne jest żeby tego typu lista była dla nas łatwo dostępna. Tak żebyśmy nie musieli później tracić czasu na szukanie jej po całym domu. Oczywiście nasz plan kryzysowy może zawierać inne kroki niż te przez nas opisane. Powinniśmy sami zastanowić się w jaki sposób najlepiej będzie nam walczyć z myślami samobójczymi.

 

8. Spróbuj medytacji

 

Jeżeli po usłyszeniu słowa “medytacja” przychodzi Ci obraz mnichów buddyjskich siedzących w żółtych szatach na szczycie jakiejś góry to spokojnie, jesteś całkowicie normalny. Większość ludzi właśnie w taki sposób wyobraża sobie medytacje. Jednak w rzeczywistości wcale nie musisz wyjeżdżać do azji, golić swojej głowy na łyso i siedzieć w pozycji pełnego lotosu. Medytacja to nic innego jak uspokojenie swojego oddechu i skupieniu. Medytacja pozwoli nam na opanowanie swoich myśli i głębsze poznanie samego siebie. Pozwoli to nam na poprawę koncentracji oraz naszego stanu psychicznego. Wszystko co musimy zrobić żeby rozpocząć naszą przygodę z medytacją to usiąść wygodnie, zamknąć oczy oraz skupić się na liczeniu oddechów od jednego do dziesięciu. Oczywiście jest to zaledwie podstawowe ćwiczenie ale nawet dzięki niemu po pewnym czasie zaczniemy dostrzegać różnice. Wystarczy pamiętać że przyzwyczajanie się do medytacji do proces i nie jest to coś co uda nam się osiągnąć po zaledwie kilku sesjach. Jednak praca oraz wysiłek włożony w dostosowywanie się do medytacji sprawi że zostaniemy nagrodzeni lepszym samopoczuciem oraz czystszym umysłem. Dlatego warto rozpocząć praktykowanie medytacji już teraz.

 

9. Skorzystaj z pomocy lekarzy i specjalistów

 

Żaden artykuł, niezależnie od tego jak dobry by nie był nie jest w stanie zastąpić nam pomocy wykwalifikowanego lekarza lub specjalisty, który poprzez badania oraz diagnozę będzie w stanie poprawić nasze samopoczucie i wyleczyć nasze myśli samobójcze. Gorąco zachęcamy do skorzystania z usług lekarza specjalisty. Pamiętajmy że nasze zdrowie psychiczne nie różni się wcale aż tak bardzo od naszego zdrowia fizycznego. Dlatego powinniśmy leczyć się przy pomocy wykształconych do tego specjalistów oraz odpowiednich kuracji i lekarstw w taki sam sposób jak robimy to w przypadku normalnych chorób. Nie musimy się wstydzić tego że korzystamy z usług psychologa lub psychoterapeuty. Są to lekarze tacy sami jak wszyscy inni i ich zadaniem jest leczenie naszych chorób. Pamiętajmy o tym.

 

Podsumowując, wiemy że pewne sytuacje w naszym życiu sprawiają nam ból. Wiemy także że w tym momencie może nam się wydawać, że wszystko co robimy traci sens. Jednak pamiętajmy, że naprawdę wiele z tego co nas spotyka da się naprawić lub zrozumieć do tego stopnia żeby się z tym pogodzić. Dopóki żyjemy to ciągle mamy czas na rozpoczęcie swojego życia na nowo i napisanie nowej historii. Mamy nadzieję że lektura tego artykułu pozwoliła wam zdobyć nieco wiedzy na temat w jaki sposób poradzić sobie z myślami samobójczymi. Pamiętajcie że jesteście niesamowici! Powodzenia!

Fabryka CV - darmowy generator cv

Skorzystaj z generatora CV dzięki któremu w łatwy sposób można stworzyć idealne CV, które z pewnością zostanie docenione przez przyszłych pracodawców.

Przygotowaliśmy dla Ciebie szereg interesujących wzorów CV! Ciągle także pracujemy nad nowymi projektami, tak aby zapewnić wam darmowe rozwiązania najwyższej jakości.

Zachęcamy także do zapoznania się z naszymi artykułami. Zamieszczamy w nich wiedzę przydatną w procesie poszukiwania pracy i nie tylko!

Odwiedź nas również na naszych mediach społecznościowych! Linki do nich znajdziesz klikając w odpowiednie ikonki w nagłówku lub stopce strony.

Jeżeli zauważysz jakiś błąd lub masz jakąś sugestie związaną z działaniem strony, prosimy poinformuj nas o tym za pomocą czatu, znajdującego się w prawym dolnym rogu ekranu.

Darmowe wzory CV

Stale pracujemy nad nowymi wzorami cv, tak aby zwiększyć ich liczbę w naszym kreatorze oraz żeby dostosować je do waszych wymagań. Nasze wzory dostępne są w różnych językach. Jeżeli na liście wyboru języków brakuje tego, którego akurat potrzebujesz, prosimy o niezwłoczne powiadomienie nas za pomocą czatu znajdującego się w prawym dolnym rogu ekranu. Postaramy się jak najszybciej dodać nowy język do listy.

Dzięki naszemu kreatorowi możesz pominąć te sekcje na wzorach cv, które są Ci w danym momencie zbędne. Przykładowo, jeżeli brakuje Ci doświadczenia lub też nie masz do uzupełnienia żadnych istotnych informacji w kwestii języków obcych to dzięki naszemu kreatorowi nie będziesz mieć już z tym problemów. Możesz w łatwy sposób wyłączyć niepotrzebne sekcje za pomocą przycisku na stronie danej kategorii, które uzupełniasz podczas wypełniania formularza naszego darmowego kreatora cv.

Dziękujemy Ci za skorzystanie z naszego darmowego generatora cv. Zespół FabrykaCV!

POLITYKA PRYWATNOSCI
ARTYKUŁY
COPYRIGHTS © FABRYKACV.COM.PL. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
KONTAKT@FABRYKACV.COM.PL
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Zgoda