hamburger icon
close menu icon

8 sposobów na pokonanie strachu

Każdy z nas odczuwa strach, niezależnie od tego czy jesteśmy muskularnymi olbrzymami czy drobnymi kobietkami to strach stanowi nieodzowną część naszego życia. U niektórych osób strach działa motywująco, strach przed utratą lub porażką pobudza ich do działania i sprawia, że osiągają wszystko to co w normalnych warunkach byłoby niemożliwe. Jednak badania pokazują że u zdecydowanej większości osób strach sprawia że ciężko im normalnie funkcjonować oraz rozwijać swoje życie. Zastanówmy się sami ile razy w naszym życiu straciliśmy nadarzające się nam okazję z powodu tego że sparaliżował nas strach. Ile negatywnych sytuacji posiadamy wśród naszych myśli na wspomnienie których odczuwamy ciarki na plecach. Nie da się ukryć że strach stanowi ogromny wręcz problem w rozwoju osobistym i często prowadzi do wielu nieprzyjemnych konsekwencji. Dlatego w niniejszym artykule umieściliśmy kilka porad oraz sposobów, dzięki którym każdy z nas będzie w stanie zapanować nad swoimi lękami. Zapraszamy do lektury. 

 

1. Znajdź źródło swojego strachu

 

Każdy lęk ma swoje źródło z którego się wywodzi. Część z tych lęków dostajemy niejako w spadku, gdyż przekazywane są one kulturowo. Strach przed jadowitymi oraz niebezpiecznymi zwierzętami, strach przed wysokimi miejscami oraz ciemnością. Wszystko to jest głęboko w nas zakorzenione i często mimowolnie odczuwamy strach przed tego typu sytuacjami. Drugim typem lęków z którymi się spotykamy są lęki wyuczone, czyli strach przed tym co już kiedyś nas spotkało i co nie było dla nas zbyt przyjemne. Jeżeli kiedyś występowaliśmy publicznie i nasze wystąpienie stało się obiektem kpin ze strony naszych słuchaczy to trudno będzie nam przekonać się do ponownej próby. Jest to strach z którym walka jest o wiele trudniejsza niż w przypadku strachu kulturowego. Do tych dwóch grup możemy dodać jeszcze strach przed nieznanym. Jest to wyjątkowy typ lęku, gdyż jego źródłem jest obawa przed wykonywaniem czynności, których nigdy nie próbowaliśmy. Pomimo tego że przecież zdajemy sobie sprawę, że mało co udaje nam się za pierwszym razem to wewnętrzny perfekcjonizm sprawia, że obawiamy się porażki wykonując czynności związane z nieznanymi nam tematami. Warto jednak uświadomić sobie, że każdy z tych lęków istnieje jedynie w naszej głowie, w większości przypadków wszystkie te czarne scenariusze, które sobie wyobrażamy nie mają racji bytu w rzeczywistości i jeżeli tylko dokładnie przemyślimy co tak naprawdę jest powodem naszego strachu to może się okazać, że wcale nie mamy się czego bać.

 

2. Opanuj swój oddech

 

Oddychanie to jedna z podstawowych czynności naszego organizmu. W zdecydowanej większości przypadków oddychamy bezproblemowo bez konieczności myślenia o tym. Jednak w niektórych sytuacjach takich jak wzmożona aktywność fizyczna lub też stres okazuje się, że nasz oddech często jest zaburzony. W sytuacjach stresowych powoduje to spiralę strachu i może nawet prowadzić do ataku paniki, który trudno jest kontrolować. Dlatego jeżeli chcemy skutecznie opanować swój strach to musimy skupić się przede wszystkim na swoim oddechu. Uspokójmy swój oddech. Postarajmy się żeby wdech i wydech trwał odpowiednio długo. Postarajmy się wykonywać ćwiczenia relaksacyjne, które stosuje się podczas medytacji. Zacznijmy nabierać powietrze nosem, natomiast wypuszczać je ustami. Zacznijmy liczyć każdy oddech zaczynając od pierwszego a kończąc na dziesiątym po czym powtarzajmy liczenie aż do momentu pełnego uspokojenia naszych skołatanych myśli. Skupmy się jedynie na liczeniu. Pomoże nam to w odwróceniu naszej uwagi od źródła naszego lęku i pozwoli na opanowanie strachu.

 

3. Zmień swoje otoczenie

 

To w jakim otoczeniu się znajdujemy ma ogromne znaczenie na stan naszej świadomości. Jeżeli znajdujemy się w miejscu w którym czujemy się bezpiecznie i w którym mamy do dyspozycji życzliwych i oddanych nam ludzi to znacznie łatwiej będzie nam opanować w takim miejscu nasze wewnętrzne demony niż w sytuacji w której znajdujemy się w ciemnej alejce w otoczeniu ludzi, którzy wyglądają na bandytów. Jeżeli miejsce w którym się znajdujemy powoduje w nas stres to warto się zastanowić czy naprawdę musimy w takim miejscu przebywać. Jeżeli jest to nasza praca lub szkoła to nic nie stoi nam na przeszkodzie żebyśmy zmienili naszą pracę lub szkołę. Pamiętajmy, że jeżeli spędzamy w jakimś miejscu sporą część naszego życia to powinno być to miejsce w którym czujemy się bezpiecznie. Podobną zasadę powinniśmy stosować w przypadku ludzi, którymi się otaczamy. Jeżeli czujemy strach związany z innym człowiekiem to warto jest uciąć taką toksyczną relację. Pamiętajmy że mamy tylko jedno życie i zastanówmy się czy chcemy spędzić powierzony nam czas na kultywowaniu strachu przed ludźmi, którzy nie zasługują na to żeby znajdować się w naszym życiu. Nikt z nas nie wie tak naprawdę ile czasu pozostało nam na tym świecie, więc warto żebyśmy zawsze starali się żyć pełnią życia.

 

4. Wyobraź sobie najgorszy możliwy scenariusz

 

Zastanówmy się przez chwile co najgorszego może się wydarzyć. Jeżeli jest coś czego się obawiamy to co tak naprawdę najgorszego może się stać? Weźmy jako przykład wspomniane już przez nas w tym artykule publiczne przemawianie. Jeżeli wyjdziemy na scenę i zaczniemy przemawiać do ludzi tam zgromadzonych to może się okazać że nie jesteśmy w stanie sformułować żadnego sensownego zdania. Będziemy sparaliżowani strachem i nasze wystąpienie okaże się totalną porażką. Nasi współpracownicy oraz widownia zacznie oskarżać nas o brak profesjonalizmu a my sami staniemy się obiektem kpin i wyzwisk. Nasze wystąpienie okaże się być żenadą roku i już nikt nigdy nie będzie chciał nas ponownie zaprosić na swoje wydarzenie. Tego typu sytuacja wydaje się niesamowicie wręcz mroczna ale czy myślisz że tego typu scenariusz jest tak naprawde realny? Właśnie wymieniliśmy coś co zdecydowanie można uznać za najgorszy możliwy scenariusz. Jednak już podczas czytania uświadamiamy sobie, że tak naprawdę tego typu sytuacja nie ma prawa bytu. Jednak załóżmy przez chwilę, że faktycznie spełnił się ten najgorszy dla nas scenariusz. Czy naprawdę twoje życie się skończy? Odpowiedź jest oczywista. Nic takiego nie będzie miało miejsca. Zawsze możemy zmienić pracę, może się okazać że po prostu nie jesteśmy stworzeni do tego typu aktywności. Poznamy swoje słabe oraz mocne strony. Krytyka ludzi szybko minie bo znajdą sobie oni inny cel swoich żartów. Pamiętajmy że ludzie są egoistami, znacznie bardziej zwracają uwagę na siebie niż na innych. Podobnie jest w naszym przypadku. Prawda jest taka, że nikt tak naprawdę nie poświęci nam wystarczająco uwagi żeby szczególnie przejmować się brakami w naszej prezentacji. Nawet jeżeli nie uda nam się czegoś zrobić to ludzie szybko o tym zapomną a nawet jeżeli ktoś będzie nam o tym przypominać to nijak nie ma to wpływu na nasze życie. Z najgorszymi scenariuszami jest tak, że nigdy się nie spełniają a nawet jeżeli to ich skutki wcale nie są aż takie straszne jak nam się początkowo wydaje. Więc jeżeli najgorszy scenariusz nie będzie nas już więcej przerażał to jak mamy bać się czegoś znacznie łatwiejszego? W ten sposób okaże się że opanowaliśmy swój strach.

 

5. Nie szukaj perfekcji

 

Wiele osób wzbrania się przed podjęciem jakiegoś działania obawiając się porażki. Jednak warto pamiętać że porażka stanowi podstawę naszego rozwoju oraz nauki. Edison musiał wykonać około dziesięć tysięcy prób, zanim udało mu się stworzyć działającą żarówkę. Jeżeli poddałby się już po pierwszej nieudanej próbie to możliwe że dotąd siedzielibyśmy przy blasku świec. Jeżeli jesteś kimś kto na każdym kroku szuka perfekcji to warto popracować nad tą częścią naszej natury. Oczywiście bycie perfekcjonistą ma swoje zalety, dzięki posiadaniu takiej cechy wykonujemy nasze zadania o wiele staranniej niż pozostali co przekłada się bezpośrednio na jakość naszej pracy. Jednak sprawia także że nie podejmujemy się nowych wyzwań i niejako stoimy w miejscu zamiast odkrywać nowe horyzonty w sferze naszych zainteresowań. Pamiętajmy że nie od razu Rzym lub Kraków zbudowano. Nauka nowych umiejętności wymaga czasu i jest obarczona mozolnym wysiłkiem. Nie warto martwić się czymś co jest nieuniknione. Jeżeli wiemy że możemy popełnić błędy to nie będziemy się powstrzymywać przed podejmowaniem działań. Wystarczy jedynie kalkulować ryzyko i logicznie podchodzić do wykonywanych zadań.

 

6. Stosuj metodę małych kroczków

 

Walka z naszymi lękami wymaga czasu i zaangażowania. W większości przypadków nie da się w sposób natychmiastowy pozbyć się bez reszty naszego strachu. Rzucenie się na głęboką wodę może jedynie pogłębić nasz negatywny stan i sprawić że o wiele trudniej będzie nam podjąć kolejne próby. Dlatego powinniśmy stosować metodę małych kroczków. Jeżeli jest coś czego się obawiamy to poszukajmy łatwiejszej do zrealizowania alternatywy. Przykładowo, jeżeli na treningach sztuk walki zaczynamy naukę bezpiecznych przewrotów, tak aby móc nauczyć się rzucać innymi o ziemię to wiadomo że nie będziemy od razu latać po całej macie. Zaczniemy od rzeczy podstawowych. Zaczniemy naukę od przewrotów z niskiej pozycji, gdy nasza głowa będzie znajdować się bezpośrednio na macie. Dzięki temu nie będziemy mieli presji wysokości i nie będziemy obawiali się upadku. Następnie w miarę oswajania się z przewrotami będziemy w stanie praktykować coraz to trudniejsze ćwiczenia. Zaczynając od przewrotu z kolana a na pozycji stojącej i przewrotach przez przeszkody kończąc. Oczywiście tego typu zasadę można stosować do każdego typu aktywności. Jeżeli czujemy lęk przed przemawianiem to występowanie przy stadionie narodowych wypełnionym po brzegi ludźmi będzie przerastało nasze umiejętności, jednak nie powinniśmy mieć problemów z przemawianiem wśród rodziny lub grupki znajomych. Z czasem zbudujemy pewność siebie, która pozwoli nam podejmować się coraz to większych wyzwań i w ten właśnie sposób uda nam się w końcu w pełni opanować nasz strach.

 

7. Stosuj metodę kija i marchewki

 

Kolejnym dobrym sposobem na pokonanie swoich słabości jest zastosowanie techniki kija i marchewki. Mówiąc w skrócie jest to system nagród i kar. Jeżeli uda nam się pomimo strachu wykonać jakieś zadanie to powinniśmy nagrodzić siebie w jakiś sposób. Może to być oczywiście kupienie sobie nowej rzeczy jednak nic nie stoi na przeszkodzie żeby uznać za nagrodę krótki wyjazd na łono natury lub odwiedzenie jakiegoś nowego miejsca. Ważne jest żebyśmy faktycznie traktowali daną aktywność jako nagrodę a jednocześnie żeby nie stanowiła ona dla nas życia codziennego, bo w takim przypadku raczej trudno będzie nam się zmotywować do działania. Z drugiej strony obok marchewki potrzebujemy także czegoś na kształt kija. Potrzebujemy systemu kar w przypadku w którym nie uda nam się wykonać jakiegoś zadania. Tutaj również ważne jest to żebyśmy faktycznie postrzegali wybraną przez nas aktywność jako karę. Przyda nam się tutaj pewna konsekwencja w działaniach oraz czysty osąd bieżącej sytuacji. Jeżeli czujemy że faktycznie zawaliliśmy sprawę i jest to wyłącznie nasza wina to zaakceptujmy narzuconą przez nas samych karę. Pamiętajmy że jeżeli będziemy sumiennie stosować się do tego schematu to z czasem wyrobimy sobie nawyk dążenia do nagrody oraz unikania kar co zdecydowanie pomoże nam w sytuacjach stresowych i pozwoli nam na opanowanie strachu.

 

8. Poszukaj pomocy

 

Czasami może okazać się że pomimo naszych starań ciągle czujemy nadmierny strach, którego nie jesteśmy w stanie logicznie wytłumaczyć. Warto w takich sytuacjach skontaktować się z odpowiednim specjalistą, gdyż może się okazać, że nasz strach nie jest spowodowany bezpośrednio naszymi lękami tylko stanem naszego zdrowia. Odpowiednia kuracja oraz lekarstwa pomogą nam w naszym nieszczęsnym stanie świadomości oraz zapobiegną nieszczęśliwemu rozwojowi wydarzeń. Nie powinniśmy się obawiać wizyty u lekarzy specjalistów. Pamiętajmy że ich zadaniem jest pomaganie nam w naszych problemach. Jeżeli czujemy że potrzebujemy pomocy, jednak nasz stan nie jest bezpośrednio związany ze stanem naszego zdrowia to dobrym pomysłem będzie zwrócenie się o pomoc do telefonu zaufania. Pracownicy oraz wolontariusze odbywający dyżur w tego typu miejscach są przeszkoleni do tego żeby pomagać osobom z problemami. Często zwykła rozmowa z drugim człowiekiem pozwala nam na opanowanie naszego strachu i wyleczenie naszych lęków.

 

Podsumowując, strach nie jest niczym niezwykłym. Każdy z nas odczuwa pewne lęki oraz obawy. Ważne jest jednak to żeby nie kierowały one naszym postępowaniem w sposób w który zakłócał by nasz rozwój. Warto uzmysłowić sobie gdzie leży źródło naszych problemów oraz jakie tak naprawdę ma to przełożenie na nasze życie. Podchodząc logicznie do naszych problemów będziemy w stanie uzmysłowić sobie że większość czarnych scenariuszy, które tworzą się w naszej głowie nie ma prawa istnieć w rzeczywistości. Dzięki wytrwałej pracy oraz zaangażowaniu z pewnością będziemy w stanie kontrolować nasz strach. Wszystko to jednak wymaga odrobiny cierpliwości oraz czasu. Mimo to ufamy że dzięki lekturze tego artykułu będziecie w stanie pokonać swój strach. Powodzenia!

Fabryka CV - darmowy generator cv

Skorzystaj z generatora CV dzięki któremu w łatwy sposób można stworzyć idealne CV, które z pewnością zostanie docenione przez przyszłych pracodawców.

Przygotowaliśmy dla Ciebie szereg interesujących wzorów CV! Ciągle także pracujemy nad nowymi projektami, tak aby zapewnić wam darmowe rozwiązania najwyższej jakości.

Zachęcamy także do zapoznania się z naszymi artykułami. Zamieszczamy w nich wiedzę przydatną w procesie poszukiwania pracy i nie tylko!

Odwiedź nas również na naszych mediach społecznościowych! Linki do nich znajdziesz klikając w odpowiednie ikonki w nagłówku lub stopce strony.

Jeżeli zauważysz jakiś błąd lub masz jakąś sugestie związaną z działaniem strony, prosimy poinformuj nas o tym za pomocą czatu, znajdującego się w prawym dolnym rogu ekranu.

Darmowe wzory CV

Stale pracujemy nad nowymi wzorami cv, tak aby zwiększyć ich liczbę w naszym kreatorze oraz żeby dostosować je do waszych wymagań. Nasze wzory dostępne są w różnych językach. Jeżeli na liście wyboru języków brakuje tego, którego akurat potrzebujesz, prosimy o niezwłoczne powiadomienie nas za pomocą czatu znajdującego się w prawym dolnym rogu ekranu. Postaramy się jak najszybciej dodać nowy język do listy.

Dzięki naszemu kreatorowi możesz pominąć te sekcje na wzorach cv, które są Ci w danym momencie zbędne. Przykładowo, jeżeli brakuje Ci doświadczenia lub też nie masz do uzupełnienia żadnych istotnych informacji w kwestii języków obcych to dzięki naszemu kreatorowi nie będziesz mieć już z tym problemów. Możesz w łatwy sposób wyłączyć niepotrzebne sekcje za pomocą przycisku na stronie danej kategorii, które uzupełniasz podczas wypełniania formularza naszego darmowego kreatora cv.

Dziękujemy Ci za skorzystanie z naszego darmowego generatora cv. Zespół FabrykaCV!

POLITYKA PRYWATNOSCI
ARTYKUŁY
COPYRIGHTS © FABRYKACV.COM.PL. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
KONTAKT@FABRYKACV.COM.PL
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Zgoda