hamburger icon
close menu icon

10 metod na pokonanie depresji

Każdy z nas miewa gorsze dni, jest to całkowicie normalne że raz na jakiś czas czujemy się gorzej i potrzebujemy nieco odpoczynku. Problem pojawia się jednak w momencie w którym tego typu stany stają się dla nas codziennością. Z każdym kolejnym dniem popadamy coraz głębiej w przepaść smutku i cierpienia z której ciężko jest nam się wydostać. Stany depresyjne jak i sama depresja nie jest czymś co powinno się lekceważyć. Jeżeli zauważyliśmy że nasze życie traci swoje kolory to powinniśmy działać natychmiast. Zawsze starajmy się dbać o nasze zdrowie psychiczne. W niniejszym artykule zamieściliśmy nieco porad na temat tego w jaki sposób możecie poradzić sobie z depresją. Zapraszamy do lektury.

 

1. Wyhamuj nieco swoje obowiązki

 

Podstawowym czynnikiem wywołującym depresje wśród dzisiejszego społeczeństwa jest zbyt duży natłok wydarzeń oraz obowiązków. Przez to że żyjemy w świecie w którym wszystko dzieje się bardzo szybko to czasami ciężko jest nam za tym wszystkim nadążyć. Kolejne problemy tylko nawarstwiają się co powoduje pojawienie się stresu w naszym życiu. Dlatego czasami warto jest poświęcić nieco czasu dla samego siebie. Przez lata nauczyliśmy się, że musimy spełniać konkretne role społeczne. Jesteśmy rodzicami, pracownikami itp. Jednak tak naprawdę świat się nie zawali jeżeli weźmiemy nieco wolnego żeby zregenerować nasz umysł. Zawsze znacznie lepiej jest zapobiegać niż leczyć. Jeżeli masz tylko taką możliwość to postaraj się odpocząć. Nie oznacza to że musimy od razu rzucić wszystkie nasze obowiązki i oddać się bezmyślnej zabawie bez opamiętania. Musimy jedynie ograniczyć listę naszych obowiązków na tyle, żeby nie czuć przytłoczenia natłokiem zajęć.

 

2. Trzymaj się ustalonej rutyny

 

W momencie w którym łapie nas depresja często nie chce nam się wykonywać żadnej produktywnej czynności. Mało co sprawia nam radość. Sprawia to że jedynie leżymy w łóżku całymi dniami i próbujemy nie myśleć zbyt wiele o swoich problemach. Jest to sytuacja z której ciężko jest nam się wydostać. Dlatego powinniśmy rozpisać sobie plan działania. Ustalmy minimalną ilość rzeczy, które musimy wykonać w ciągu dnia, następnie ustalmy dokładne godziny w których będziemy te zadania wypełniać a następnie regularnie wykonujmy nasz plan działania. Często najtrudniej będzie nam zrobić pierwsze kroki, natomiast jeżeli uda nam się mimo wszystko zbudować naszą codzienną rutynę to w szybki sposób będziemy w stanie pozbyć się depresji. 

 

3. Zacznij regularnie ćwiczyć

 

Jako ludzie jesteśmy stworzeni do ruchu. Jednak w nowoczesnym społeczeństwie większość z nas jest przytwierdzona do biurka lub kanapy. Pracujemy w biurach przed komputerem tylko po to żeby wrócić do domu i siedzieć godzinami na kanapach oglądając telewizje i ulubione seriale. Wpływa to negatywnie, zarówno na to jak wyglądamy ale także na kondycję naszej psychiki. Jedną z najsilniejszych metod radzenia sobie ze stresem oraz depresją jest rozpoczęcie regularnej aktywności sportowej. W pierwszej kolejności zadbamy o swoje ciało, przez co będziemy się lepiej czuli przed lustrem jak i w towarzystwie. Z drugiej strony wzmożony ruch sprawi że nasza psychika będzie bombardowana dopaminą i pozytywnymi bodźcami. Z czasem zauważymy też że coraz chętniej chodzimy na nasze treningi a czas bez aktywności fizycznej będzie dla nas oznaczał czas stracony.

 

4. Pozbądź się nałogów

 

Nałogi to kajdany, które sami na siebie zakładamy. Jeżeli chcemy naprawić naszą psychikę to nie powinniśmy być zależni od jakichkolwiek używek. Chociaż żaden alkoholik nie przyzna się do tego że ma problem to jednak każdy z jego otoczenia widzi że coś jest nie tak. My ludzie, często staramy się oszukiwać samych siebie. Wydaje nam się że mamy większą kontrolę nad naszym zachowaniem niż tak naprawdę mamy w rzeczywistości. Nałogi prowadzą jedynie do pogłębiającego się stanu depresji i są tylko chwilową odskocznią po której następuje hekatomba naszego stanu psychicznego. Dlatego jeżeli zdarza ci się pić alkohol, palić papierosy lub zażywać narkotyki to zdecydowanie robisz sobie krzywdę. Jeżeli nie jesteśmy w stanie sami poradzić sobie z nałogami to powinniśmy zgłosić się do odpowiednich specjalistów, którzy zastosują odpowiednią terapię, dostosowaną do naszego aktualnego stanu zdrowia.

 

5. Spotykaj się z innymi

 

Badania pokazują, że kontakty z innymi sprawiają że czujemy się szczęśliwsi. Jako ludzie jesteśmy stworzeniami stadnymi i zawsze powinniśmy stanowić część większej grupy. Nie musi to oznaczać że musimy co tydzień poznawać nowe osoby i być super ekstrawertyczni. Wystarczy jedynie że mamy grupkę kilku zaufanych osób z którymi regularnie się spotykamy i którym możemy w pełni zaufać. Jeżeli mamy problemy to dobrym pomysłem będzie rozmowa z kimś bliskim. Często samo wygadanie się ze swoich problemów sprawi że będzie nam łatwiej na sercu. Dzięki wsparciu osób dookoła nas będziemy w stanie poprawić swój stan psychiczny i zwalczyć depresję w zarodku.

 

6. Przelej swoje zmartwienia na papier

 

Zdarza się że nie mamy wokół siebie nikogo, kto byłby w stanie nas wysłuchać i zapewnić nam odpowiedni komfort psychiczny. Możliwe że gnębią nas myśli, których nie chcemy przekazywać innym, czy to ze względu na ich charakter czy też nasz wstyd. Dla tego typu ludzi dobrym pomysłem będzie przelanie swoich zmartwień na kartkę papieru. Jest to swoisty odpowiednik wygadania się. Jednak kartka papieru w przeciwieństwie do człowieka nie ocenia naszych motywów. Zacznijmy regularnie pisać pamiętnik. Pozwoli to nam na szersze wejrzenie w naszą sytuację a z czasem stanie się to dla nas pewnym poradnikiem w jaki sposób możemy poradzić sobie z tego typu sytuacjami w przyszłości.

 

7. Zadbaj o dobry sen i jedzenie

 

Często nie zdajemy sobie sprawy z tego jak wielki wpływ na nasze życie ma to jak dobrze się wysypiamy oraz jak wygląda nasza dieta. Może się bowiem okazać że narastający stres oraz wynikająca z tego depresja jest spowodowana wyczerpaniem z powodu braku snu. Zadbajmy o to żeby nasz sen był na dostatecznie wysokim poziomie. Niektórych rzeczy nie da się oszukać. Czas jest jednym z nich. Dlatego dajmy sobie nieco czasu na zdrowy i regenerujący sen. Z drugiej strony zastanówmy się także jak wygląda nasza codzienna dieta. Mówi się przecież że jesteśmy tym co jemy. Jest w tym nieco prawdy, gdyż nasze kiszki wpływają na nasze ogólne samopoczucie i dobrze dobrana dieta, zapewniająca wszystkie potrzebne nam składniki pozwoli nam na polepszenie zarówno naszego zdrowia fizycznego jak i zdrowia psychicznego.

 

8. Skontaktuj się z lekarzem

 

Jeżeli widzimy że jest z nami coraz gorzej i mimo upływającego czasu i naszych starań, nasz stan wcale się nie poprawia to zdecydowanie powinniśmy udać się do lekarza. Może się bowiem okazać że depresja w której się znaleźliśmy ma swoje podłoże w toczącej nas wewnętrznie chorobie. W tym przypadku nie możemy zdać się na samych siebie. Powinniśmy pójść do odpowiedniego specjalisty i wykonać wszystkie niezbędne badania. Jeżeli okaże się że z naszym zdrowiem fizycznym jest wszystko w najlepszym porządku to udajmy się do lekarza psychologa. Może on zastosować odpowiednią kurację, wykorzystując do tego medykamenty. Pamiętajmy że nasze zdrowie psychiczne jest równie ważne jak nasz stan fizyczny i choroby psychologiczne powinniśmy traktować tak samo jak każde inne. Na szczęście coraz częściej słyszy się że społeczeństwo poważniej podchodzi do ludzi korzystających z usług psychologa i nie nadaje już takim osobom łatki psychicznie chorego.

 

9. Weź odpowiedzialność za swoje życie

 

Nikt poza nami samymi nie jest bardziej odpowiedzialny za stan w jakim się znajdujemy. Nasze społeczeństwo staje się coraz to bardziej wymagające, jednocześnie coraz częściej staramy się przerzucać odpowiedzialność na każdego poza nami. W momencie w którym czujemy się przytłoczeni często uruchamia się u nas stan w którym obwiniamy wszystkich dookoła za wszystko złe co dzieje się w naszym życiu. Musimy natomiast ustalić sobie kilka rzeczy. W pierwszej kolejności musimy pamiętać że nie na wszystko mamy wpływ. W naszym życiu odbywa się mnóstwo zdarzeń losowych, które wydarzą się niezależnie od naszej woli. Nigdy nie powinniśmy zastanawiać się nad przyczyną takich zjawisk, tylko na tym w jaki sposób możemy naprawić skutki. Natomiast druga sprawa to nasza własna odpowiedzialność za rzeczy na które jednak mamy pośredni lub bezpośredni wpływ. To że urodziliśmy się w biednej rodzinie nie jest naszą winą. Natomiast jeżeli pomimo kolejnych lat wciąż żyjemy w ubóstwie to jest to tylko i wyłącznie nasza wina. Tak samo jest ze wszystkim co nas spotyka w życiu. Zaakceptowanie tego faktu jest ogromnym krokiem naprzód do zaakceptowania swoich słabości i wyjścia z depresji.

 

10. Spróbuj się nieco zabawić

 

Nie samą pracą człowiek żyje. W naszym życiu zawsze powinniśmy szukać równowagi złotego środka. Musimy znaleźć odpowiedni czas na ciężką pracę oraz budowanie swojego majątku oraz relacji z innymi. Ale także musimy znaleźć czas na zabawę, rozrywkę i miłe spędzenie czasu. Pozwoli to nam na odpowiedni balans w naszym życiu. Nasza depresja ma często podstawy właśnie w niezrównoważonym postrzeganiu balansu praca-zabawa. Jeżeli jedynie pracujemy to nie będziemy mieli dość czasu i zapału do korzystania z owoców naszej pracy. Z drugiej jednak strony jeżeli całe swoje życie spędziliśmy na zabawie i próżnych rozrywkach to może okazać się że nic w naszym życiu nie osiągnęliśmy i obudzimy się z przysłowiową ręką w nocniku. Żaden z tych stanów nie jest przez nas pożądany i właściwy. Dlatego postarajmy się o odpowiedni balans.

 

Podsumowując, depresja to stan w którym czujemy się straszliwie wręcz przytłoczeni naszym wewnętrznym nieszczęściem. W tego typu sytuacji ciężko będzie nam się podnieść bez dodatkowej pracy lub pomocy osób trzecich. Jednak mimo zawsze można znaleźć wyjście, nawet z najgorszej sytuacji. Pamiętajmy że zawsze powinniśmy szybko reagować na pierwsze negatywne sygnały, które do nas docierają. Mamy nadzieję że lektura tego artykułu pozwoliła wam na zdobycie odpowiedniej wiedzy z zakresu walki z depresją i stresem. Pamiętajcie że jesteście fantastyczni!

Fabryka CV - darmowy generator cv

Skorzystaj z generatora CV dzięki któremu w łatwy sposób można stworzyć idealne CV, które z pewnością zostanie docenione przez przyszłych pracodawców.

Przygotowaliśmy dla Ciebie szereg interesujących wzorów CV! Ciągle także pracujemy nad nowymi projektami, tak aby zapewnić wam darmowe rozwiązania najwyższej jakości.

Zachęcamy także do zapoznania się z naszymi artykułami. Zamieszczamy w nich wiedzę przydatną w procesie poszukiwania pracy i nie tylko!

Odwiedź nas również na naszych mediach społecznościowych! Linki do nich znajdziesz klikając w odpowiednie ikonki w nagłówku lub stopce strony.

Jeżeli zauważysz jakiś błąd lub masz jakąś sugestie związaną z działaniem strony, prosimy poinformuj nas o tym za pomocą czatu, znajdującego się w prawym dolnym rogu ekranu.

Darmowe wzory CV

Stale pracujemy nad nowymi wzorami cv, tak aby zwiększyć ich liczbę w naszym kreatorze oraz żeby dostosować je do waszych wymagań. Nasze wzory dostępne są w różnych językach. Jeżeli na liście wyboru języków brakuje tego, którego akurat potrzebujesz, prosimy o niezwłoczne powiadomienie nas za pomocą czatu znajdującego się w prawym dolnym rogu ekranu. Postaramy się jak najszybciej dodać nowy język do listy.

Dzięki naszemu kreatorowi możesz pominąć te sekcje na wzorach cv, które są Ci w danym momencie zbędne. Przykładowo, jeżeli brakuje Ci doświadczenia lub też nie masz do uzupełnienia żadnych istotnych informacji w kwestii języków obcych to dzięki naszemu kreatorowi nie będziesz mieć już z tym problemów. Możesz w łatwy sposób wyłączyć niepotrzebne sekcje za pomocą przycisku na stronie danej kategorii, które uzupełniasz podczas wypełniania formularza naszego darmowego kreatora cv.

Dziękujemy Ci za skorzystanie z naszego darmowego generatora cv. Zespół FabrykaCV!

POLITYKA PRYWATNOSCI
ARTYKUŁY
COPYRIGHTS © FABRYKACV.COM.PL. WSZELKIE PRAWA ZASTRZEŻONE
KONTAKT@FABRYKACV.COM.PL
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.
Zgoda